4 kommentarer

Skolan – min version

Skolan är nu över och jag vill börja med att säga att skolorna i Sverige är bra, speciellt min skola Karl-Oskarskolan, så de har ingenting med det här inlägget att göra. Inlägget riktas alltså inte mot någon speciell skola eller någon speciell lärare.

Först tänkte jag bara säga att jag gillar det nya betygsystemet. Det var mycket snack när det kom om att det var dåligt och orättvist. Men jag tycker att det är bra. Det är svårare att få högsta betyg vilket innebär att Sverige får lite mer kvalitet i utbildningen. Förut var det ganska lätt (jämfört med hur det är nu) och MVG som det då hette gavs ut till ganska många elever, men sedan när de kom till gymnasiet och högre utbildningar så märkte de att de inte alls hade den kunskap som de behövde och skulle ha haft. Nu så är det svårare att få sina betyg men då vet man också att man har ”förtjänat” sitt betyg. A ska vara ett ”omöjligt” betyg. Det ska bara ges om man verkligen förtjänar det. Jag har hört och läst mycket klagomål om att vi elever sänks av att inte kunna få högsta betyg. Men hallå, hur såg det ut när ni föräldrar gick i skolan, med 1-5 systemet. Hur många av er gick hem med en 5:a på pappret. Jag tycker att det är bra med striktare krav, då får vi kvalitet. Alla som tycker annat får väl plugga lite mer. Jag har själv en kompis som gick ut 9:an med MVG i alla ämnen utom ett. Jag säger inte att han inte förtjänar sina betyg men att gå ut skolan med 315 av 320 poäng ska nästan vara en omöjlighet. Hade han haft det nya betygsystemet så hade han inte haft lika mycket poäng, det kunde personen i fråga själv erkänna. Så det här betygsystemet är bättre, man ska inte kunna ha maxpoängen. Vi vet att Östers IF inte kan ta alla poäng på en hel säsong så varför ska vi barn kunna det.

Men, jag tycker att man skulle kunna ändra lite på när man börjar med vissa ämnen och deras inriktningar. Ofta tycker jag att man lär sig otroligt onödiga saker och detta ser vi bevis på i t.ex ”Smartare än en 5:te-klassare”. Vi lär oss saker som vi sedan glömmer bort. Varför gör vi det? Jo för att de är saker som vi inte är intresserade av att veta. Många ungdomar tycker att skolan är tråkig och hoppar av eller skolkar. Om man istället följde mina (som vanligt helt ofattbart bra) ändringar så tror jag att skolan skulle bli en roligare plats.

Först tycker jag att vissa ämnen går lite för djupt, NO och SO-ämnena är exempel på sådana. Jag känner t.ex inte att jag behöver veta vilka olika ämnen som ingår i en hydroxidjon. Det är ett ord som 90% (inte fakta, bara en gissning) av Sveriges befolkning aldrig använder efter att de har slutat högstadiet. Eller vilket år som Gustav Vasa kom till makten. Jag tror ärligt talat inte att jag vet fem personer på skolan som bryr sig om ovanstående fakta. Det är helt ointressant. Jag tycker att man precis som på gymnasiet även ska kunna ”rikta” sina studier åt ett visst håll. Gillar man historia så kan man få lära sig när Gustav Vasa kom till makten, vill man hellre studera molekylers uppbyggnad så får man göra det. Då tror jag att elever runt om i Sverige blir mer taggade och att denna ”anti-plugg-kultur” som vi lever i kanske försvinner. Dock så ska alla ”viktiga” ämnen vara kvar, de som man måste kunna för att överleva. Svenska, matematik, hemkunskap är de enligt mig livsnödvändiga ämnena. Man måste kunna prata, skriva, räkna och ta hand om ett hushåll. Dessa ämnen ska alla ha oavsett om man vill eller inte.

Detta tror jag skulle öka elevers intresse för skolan. 1/10 skolkar i nuläget och jag tror att med mina ändringar så kan den siffran minska. Jag avslutar detta inlägg som jag startade det, jag är inte emot någon speciell lärare. Så om någon av mina lärare läser detta så tycker jag inte att ni ska ta det personligt, ni är underbara. Peace and out…..

Annonser

4 comments on “Skolan – min version

  1. Bra skrivet!
    Men. 5:te-klassare?

  2. Jag håller med dig på de flesta punkter, Helmer, som vanligt ett bra inlägg 😉
    Ville bara kommentera det här med ointressanta ämnen.
    Visst,kan hålla med dig om hydroxidjoner och Gustav Vasa, men man måste ha med det också för att introducera det, så att folk kan få intresse för det, för att sedan kanske kunna välja det på gymnasiet. Om vi inte skulle haft det skulle troligen ingen veta vad det var, och heller inte vilja veta mer vid framtida studier.

    Sedan är det så att vissa har det otroligt svårt med inlärningsförmåga och/eller koncentration, det är inte så lätt att ha det i skolan. De andra är kanske bara lata, eller prioriterar annat i livet. Man behöver ju faktiskt inte alla A eller MVG om man inte vill bli läkare, eller för att man ser det som en kul utmaning.

    Hemkunskap behövs mer också, absolut. Sedan blir man väl uppfostrad på ett någorlunda bra sätt också förhoppningsvis. Engelska är nödvändigt också för att kunna kommunicera med andra än bara svenskar.

    Annars, än en gång ett bra inlägg!

  3. Att gå i skolan t o m gymnasiet är som att äta ett smörgårsbord med rätter från hela världen, det finns många olika rätter /ämnen att äta/läsa. Om du inte testar rätterna från början så blir det svårare att få tag i dem längre fram om du skulle ändra dig och skulle vilja provsmaka i alla fall.
    Första gången du äter detta är du nyfiken och provar allt. Det blir en salig blandning i magen och du kanske t o m mår lite illa.
    Du får äta rätt många smörgåsbord innan du med säkerhet kan säga vad du tycker bäst om, vad som är kul att testa ibland och vad du aldrig skulle kunna äta.
    Tänk om du var tvungen att äta samma mat hela livet – bara för att du inte hade smakat på alla dessa rätter när du hade chansen. Det skulle bli kulinariskt mycket torftigt.
    Skolan är uppbyggd på samma sätt – starta brett och testa vad du är intresserad av,
    begränsa dig inte för tidigt genom ett smalt gymnasieval utan se till att du har tillgång till alla smaker när du börjar på universitetet. Då väljer du men inte ens då är det för sent att testa en ny smak- det tar bara längre tid att få tag i den.

    • Du har helt rätt i det du säger, men om nu våra betyg inte står sig mot omvärldens, vad ska vi då göra? Elever skolkar och får sämre betyg, något måste vi göra. Har du någon egen lösning?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: